Ayam Mahal? Arnab Selaku Gantian Daging Putih, Lebih Sihat & Murah


Ayam ialah sumber daging putih yang paling popular di dunia kini. Bukan sahaja diguna meluas di isi rumah, daging ayam juga menjadi menu utama francais kuliner secepatnya gergasi dunia mirip KFC, Texas Chicken dan McDonald’s.


Akan namun, sebelum populariti ayam mendominasi dunia, bahu-membahu sebilangan besar manusia di dunia menikmati daging putih ketimbang sumber berlainan. Sumber ini ialah daging arnab.



Arnab dipakai dan dibiak meluas di beberapa negara di dunia seperti Amerika Syarilkat, Itali, Sepanyol dan China. Pada zaman dulu juga, arnab dibiak di negara-negara besar sebagai sumber kuliner di Greek, Rom dan kepulauan Mediterranean.


Pada tahun 70an, arnab juga digunakan secara meluas di Amerika Syarikat sebagai sumber industri pelbagai. Selain daripada sumber daging, arnab sudah digunakan sebagai sumber lemak, kuliner haiwan, bulu, hewan makmal dan juga sumber kulit Arnab dibiak secara meluas dan bersistem sebelum digantikan dengan penternakan haiwan lain seperti lembu dan ayam selaku sumber gantian.


Arnab alternatif bagi daging ayam


Kini, dengan peningkatan secara tiba-tiba harga lembu dan ayam, arnab dilihat selaku sumber alternatif bagi daging ayam. Di Malaysia juga, banyak usaha sudah dimulakan oleh individu dan syarikat dalam menjual dan mengindustrikan arnab sebagai alternatif daging. Pelbagai produk juga telah boleh didapatkan secara meluas seperti daging burger, daging perap dan juga hidangan makanan segera.


Pembiakan dan pengawalan arnab lebih mudah


Pembiakan dan pengawalan arnab juga lebih mudah dan kurang pencemaran berbanding dengan penternakan ayam dan lembu yang sinonim dengan masalah penyakit, pencemaran sisa dan amis.


Harga daging arnab sekarang telah nyaris menyamai harga daging daging ayam. Jika perindustrian arnab dirancakkan lagi, tidak tidak mungkin ia mampu jadi lebih murah dibandingkan dengan ayam.


Arnab juga senang dijaga dan secara semulajadi menentukan untuk tinggal di kawasan sempit. Menerusi beberapa siri kajian, arnab akan memilih untuk berada di ruangan yang lebih sempit berbanding dengan ruangan lain yang lebih luas meskipun ruangan sempit itu sudahpun padat dengan arnab lain.



Berbanding ayam yang tidak selesa dan banyak yang mati apabila dikurung beramai-ramai di dalam satu reban. Sistem kandang berasingan juga mempermudah pembersihan tinja dan proses memberi makan. Arnab akan diberi makan dalam bekas makanan sendiri dan tidak perlu berebut dengan arnab lain.


Berbeza dengan penternakan lembu dan ayam yang dikumpulkan dalam satu kandang dan reban yang sara beramai-ramai, penternakan arnab dilihat lebih berperikeranusiaan dan terorganisir. Arnab juga tidak berkokok, mengembek mahupun melenguh. Oleh itu, pencemaran suara juga mampu dilurangkan dengan penternakan arnab.


Ini membuka kesempatan bagi petani bandar yang dahulunya susah untuk menciptakan penternakan di tempat padat kerana ragu-ragu dengan aduan bunyi.


Kandungan protein arnab lebih tinggi


Mungkin ramai yang tidak tahu, arnab cuma mengandung selama 30-32 hari sahaja. Arnab juga boleh mengawan semula sebaik sahaja dia melahirkan anak. Sekali melahirkan anak, arnab berupaya melahirkan sehingga 8-12 ekor anak arnab. Dalam amalan industri, arnab jantan dan betina akan ditaruh berasingan dan hanya dibenarkan mengawan semula dalam kitaran subur seterusnya. Ini bagi mengizinkan arnab betina berehat selama lebih kurang 14-18 hari sebelum mengawan semula bagi menentukan hasil yang lebih baik.


Seekor arnab betina berusaha menciptakan sehingga 40-60 anak arnab dalam setahun dalam kitaran & 12 kelahiran setahun. Arnab akan disembelih sehabis remaja dalam lingkungan 9-13 minggu. Seekor arnab yang sihat boleh meraih berat sehingga 2-2.8kg. Daging arnab juga lebih shat berbanding daging ayam dengan kandungan lemak dalam daging yang lebih rendah. la juga memiliki kandungan protein yang lebih tinggi secara purata.



Daging arnab juga diterima secara universal bagi setiap pelosok masyarakatdi dunia. Penganut agama yang memakan daging juga tidak melarang pemakanan daging arnab. Bagi penganut agama Islam, daging arnab yaitu halal dan tidak dilarang pemakanannya. Ada pelbagai baka arnab di dunia dan antara yang popular ialah arnab putih New Zealand dan arnab daging California.


Saya juga secara peribadi sudah mula menukar menu aku terhadap daging arnab memandangkan kini telah mula senang diperolehi. Daging arnab juga boleh dijadikan selaku ganti bagi sajian ayam dengan mudah kerana sifatnya selaku daging putih yang menyamai daging ayam. Rendang arnab dan daging arnab bakar antara hobi saya.


Sumber: OMG Hackers


Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Adbox

@templatesyard