Lelaki Bengang Jiran Tingkat Bawah Masak Di Beranda Apartment Hingga Lantai Rumah Berminyak

jiran


Duduk di apartment, persekitarannya takkan sama dengan rumah atas tanah, perlu lebih prihatin dengan jiran kerana ruang agak terhad, segala perkara yang dilaksanakan perlu lebih terhad atau dia akan mengganggu penghuni lain.


Baru-gres ini, satu video tular di TikTok apabila seorang penghuni apartment yang dikenali sebagai @daddydos menzahirkan rasa bengang terhadap tingkah laris yang tidak prihatin oleh jirannya dari tingkat bawah.


Dalam video yang telah menjangkau lebih ketimbang 2 juta tontonan dalam kurun 2 hari itu, beliau bengang kerana lantai rumahnya berminyak sehinggakan baju yang baru dijemur itu berbau minyak dek kerana jiran tingkat bawah jadikan ruang beranda selaku tempat mengolah masakan.


Baca juga: ‘Selamber’ Makan Mata Lembu, Aksi Gadis Ini Buat Netizen Rasa Kembang Tekak


Masalah jiran, masalah management




@daddydos


problem jiran ✅ . masalah managment terbelakang ✅ …. takut sgt nak ambil tindakkan. 😡 habis lantai rumah berminyak gres yg jemur baru minyak .. hadoii. korang penah ada kes camni tak 😣? masalah jiran tak prihatin… kang saya bakar satay gres tahu…#fypã‚· #fyp #thankyouforyoursupport #comment #booming #jirandarineraka


♬ original sound – Bubih – Bubih




Memandangkan video ini tular, lelaki ini menjelaskan bahawa dia sudah laporkan kasus ini terhadap pihak pengurusan residensi, namun tidak mengambil sebarang langkah-langkah.


Katanya, duduk perkara ini berlaku hampir setahun dan bukan sahaja laporkan terhadap pihak pengurusan, malah ia juga pernah bersemuka dengan jiran tersebut.


“Siapa je yang tak murka kan, balik kerja, nak angkat kain, tahu-tahu busuk minyak, lantai berminyak, ia kata tu rumah dia, kita pelik juga asal management elak.”


“Kalau dia nak goreng bersahabat dalam rumah dia tak dongeng, goreng kat dapur tak cerita ada wangi pun, namun bila dah beranda tu, apartment kot, prihatin lah sikit.”


Bagaimanapun, demi mempertahankan keharmonian rukun tetangga, lelaki ini cuba elak ketimbang menciptakan kecoh cuma adakalanya keteguhan diuji.


Menjengah ke ruangan komen, ramai yang memuji dengan sikap kasatmata laki-laki ini dan ada juga yang meminta cadangan kepada lelaki ini biar mensarankan jiran tingkat bawah itu untuk pasang penghadang supaya asap gorengan itu tidak ‘melekat’ ke rumahnya.






Disamping ramai yang menawarkan cadangan untuk balas semula dengan pelbagai cara, ada juga yang menyarankan supaya lelaki ini boleh buat laporan kepada majlis bandaraya yang berkaitan dengan lokasi dia menetap.


Lokasi kejadian tidak didedahkan, apapun diharap semoga lelaki ini bersabar dan biar mampu rumah baru yang lebih tenteram.




Sumber: TikTok @daddydos

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Adbox

@templatesyard