“Bayar Service Tax Kot” – Info Kemas Meja Di Restoran ‘Fast Food’ Buat Netizen Berdebat

fast food


Restoran fast food tak lain tak bukan sudah menjadi pilihan utama oleh masyarakat kita untuk makan dan nikmati menu seperti ayam goreng dan kentang putar.


Baru-baru ini hangat diperdebatkan oleh netizen kalau ramai yang melontarkan persepsi perihal isu di kedai makanan ‘fast food’.


Tak ada common sense eksklusif!


Perdebatan bermula apabila ada seorang pengguna Twitter yang telah meluahkan rasa tidak puas hati bila segelintir pengguna kita yang tidak ada common sense cuma kerana tidak membersihkan meja selepas makan di kedai makanan ‘fast food’.





Kekurangan pekerja yang ingin berkerja dalam sektor makanan dan minuman juga menjadi argumentasi bahawa mereka yang tidak kemaskan meja selepas makan dianggap tidak berhati insan.


Baca juga: TikToker British ‘Claim’ Nasi Lemak Singapura Lagi Sedap Dari Malaysia


Malah, perkara ini dapat menyusahkan orang lain yang tiba untuk menjamu selera kerana terpaksa menanti meja untuk dibersihkan.


Perspektif orang yang menyokong


Perkara ini tersebut dapat perhatian oleh ramai netizen dan mereka juga mempunyai perspektif yang berbeza dalam menganggap perkara ini.


Ada pihak yang menyokong luahan tersebut dan mengajak semua untuk melakukan sedemikian dengan bantu mengemas meja selepas menjamu selera.



Tidak mampu beza cas servis dan cukai servis


Malah perdebatan lebih hangat kalau ada antara mereka yang tidak mampu membezakan cas servis dengan cukai servis.



Ada juga yang tak oke


Namun tidak semua cadangan dan luahan mampu diterima semua, tetap ada juga yang tidak bersetuju untuk mengemas meja kerana menganggap kerja mengemas yaitu tanggungjawab pekerja bukannya konsumen.


Ada antara mereka juga turut menyalahkan majikan yang tiada inisiatif untuk memaksimalkan honor kepada pekerja dan mencari pekerja gres yang tampakmenjadi isu mengapa tiada orang yang nak melakukan pekerjaan dalam sektor masakan dan minuman.



“Golongan kapitalis yang selayaknya dipersalahkan dalam gosip ini.”


“Kami bayar cukai, buat apa nak kemas?”




Hanya korang sahaja yang boleh menilai mana yang betul dan mana yang salah. Apa korang rasa?


Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Adbox

@templatesyard