‘Dik, Nasi Bujang Ada?’ – Peniaga Dedah Sajian Ini Paling Laku Keras, Bukti Ramai Sedang Bergelut

nasi bujang


Sebut saja nasi bujang, pasti ramai yang teringat zaman mencar ilmu dahulu kan. Bila poket kering, hari-hari duk makan nasi bujang ni. Menu yang simple, tapi sedap dan tak muak.


Istilah nasi bujang ini selalunya dikaitkan dengan mereka yang baru melakukan pekerjaan atau ketika zaman berguru kerana pada waktu itu kondisi kewangan yang sangat terhad.


Nasi bujang ialah kuliner yang paling mudah dan murah. Walaupun ia cuma terdiri daripada nasi putih, telur, sup kosong dan sambal, tetapi menu ini sungguh memberi kepuasan.


Peniaga Dedah Nasi Bujang Paling Laku Keras, Bukti Ramai Sedang Bergelut


Menyebut wacana nasi bujang, satu hantaran oleh seorang pengguna Facebook di laman Masak Apa Hari Ni menerima perhatian netizen bila ia berkongsi wacana kisahnya yang bersangkut paut dengan nasi bujang.






Dia menceritakan situasi di kedai makanannya kalau menu nasi bujang menjadi makanan paling laku dan banyak dipesan konsumen kalau berada di tengah bulan.


Walaupun nama hidangan itu nasi bujang, pelanggan terdiri tidak menerka status bujang atau berkeluarga, kebanyakan mereka akan memesan menu berkenaan.


“Dik, nasi bujang ada ke?”


Tanya seorang pelanggan, perempuan dlm lingkungan 40-an. Saya menyaksikan ia tiba bersama suami dan 3 orang anak, kecil2 lagi..


Hidangan ni paling jadi permintaan di tengah-tengah bulan. Tak kira yang masih bujang atau yang dah berkeluarga..


Kita letak juga daging atau isi ayam di dalam kuah sup tu, telur dadar tu pun kita besarkan sedikit melebihi kuantiti nasi. Tak hingga hati tengok si ayah dan si ibu berkongsi 2 pinggan nasi ni dengan bawah umur..


Kita faham sangat sebab kita dahulu pun datang dari keluarga yang sukar..


Moga jadi aliran..



Meninjau ke ruangan komen, rata-rata netizen turut berkongsi bagaimana nasi bujang sudah menyelamatkan hidup mereka.


Ramai juga yang mendoakan perniagaan pedagang itu kerana tidak lokek berkongsi rezeki dengan orang yang memerlukan.


“Semoga akak dimurahkan rezeki yang melimpah ruah karena tidak kedekut dengan customer,” kata salah seorang netizen.


Sumber: Syahiran Hilmi





Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Adbox

@templatesyard