Media Prima Catat Peningkatan Untung Higienis 26 Peratus Pada Suku Pertama 2022


KUALA LUMPUR: Media Prima Bhd merekodkan laba bersih RM5.2 juta pada suku pertama rampung 31 Mac 2022, berkembang26 peratus daripada RM4.2 juta pada suku sama tahun lalu (1QFY21).


Bagaimanapun, perolehan kumpulan berkurang sedikit sebanyak 3.0 peratus kepada RM247.5 juta berbanding RM254.5 juta yang dicatatkan pada suku sama tahun kemudian.


Menurut syarikat media bersepadu itu dalam realita hari ini, pendapatan Media Prima dibantu dengan peningkatan sebanyak 14 peratus dari perolehan pengiklanan, iaitu kepada RM174.4 juta bagi tempoh dikaji berbanding dengan RM152.3 juta pada 1QFY21.


Katanya, perkhidmatan pengiklanan kumpulan dipacu oleh Media Prima Omnia (Omnia), dengan seni manajemen bersepadu yang memanfaatkan jenama-jenama popular Media Prima dan capaian yang tinggi, yang merentas pelbagai platform media.


Pengerusi Kumpulan Media Prima Bhd, Datuk Seri (Dr) Syed Hussian Aljunid (kiri) dan Pengarah Urusan Kumpulan Media Prima Bhd, Rafiq Razali.


“Perolehan pengiklanan dari keseluruhan segmen perniagaan kumpulan bertambah baik hasil tunjangan yang tinggi dari perniagaan penyiaran kumpulan,” katanya.


Pengerusi Kumpulan Media Prima, Datuk Seri (Dr) Syed Hussian Aljunid, berkata pihaknya amat berpuas hati dengan pencapaian bagi 1QFY22.


“Pencapaian ini sudah didukung oleh hasil pemberian perolehan pengiklanan yang amat tinggi merentas semua segmen perniagaan, memperlihatkan bahawa kita telah mewujudkan strategi dan pasukan dagangyang berdaya saing di bawah Omnia.


“Kumpulan percaya dan yakin bahawa Omnia akan mendapat manfaat dari pembukaan semula ekonomi yang sudah mendorong para pengiklan meningkatkan perbelanjaan pengiklanan mereka.


“Kita juga amat besar hati dengan prestasi segmen penyiaran dan digital yang telah menyumbang dengan ketara terhadap pemasukan keseluruhan kumpulan ini. Semua ini memberikan kita kepercayaan bahawa kita sedang berada di posisi yang lebih kuat untuk memberi lebih banyak lagi sebagai syarikat media bersepadu,” katanya.


Tambah beliau, tanpa keadaan yang tidak dijangka, kumpulan awet optimistik untuk prestasi pada suku-suku yang mau datang dan akan beriltizam untuk terus memperlihatkan perkhidmatan yang hebat terhadap semua pihak berkepentingan.


Sementara itu Pengarah Urusan Kumpulan Media Prima, Rafiq Razali, berkata kumpulan melangkah ke tahun 2022 dengan mencatatkan keuntungan pada suku pertama berikutan dengan prestasi konkret pada tahun 2021, walaupun tempoh tinjauan ini merupakan tempoh yang secara amnya mencabar dari faktor kewangan.


“Ini mengambarkan bahawa kumpulan akan abadi berdaya tahan walaupun dengan landskap media yang sering berubah dengan pantas. Namun begitu, dengan peningkatan cabaran dan persaingan akan terus meningkat , kita akan terus menyesuaikan dan melakukan pembaharuan untuk menentukan Media


Prima mampu menunjukkan yang terbaik terhadap pengiklan, dan kepada 98 peratus isi rumah rakyat Malaysia yang kita santuni.


“Ini termasuk memposisikan semula perniagaan perdagangan kita untuk mempergunakan semua kekuatan kita sebagai syarikat media bersepadu. Kami akan terus memanfaatkan semua platform media dan semua data yang sedia ada merentas perniagaan kami untuk menawarkan pengalaman yang lebih baik untuk tiga juta pelanggan WOWSHOP.


“Sebagai pengeluar kandungan terbesar, kita akan terus menitikberatkan penciptaan kandungan, untuk menyanggupi undangan kandungan tempatan dari perkhidmatan penstriman global. Melangkah ke hadapan, matlamat kami ialah untuk mewujudkan lebih banyak sinergi di seluruh perniagaan kami untuk menampilkan nilai kami sebagai kumpulan media bersepadu terkemuka di Malaysia,” kataya.


Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Adbox

@templatesyard