Bahana Bawa Mcdonalds Ke Australia, Turis Ini Kena Denda Rm8,000

mcdonalds


Bayangkan kau bawa bungkus Mcdonalds sebab mungkin nanti nak bantalan perut namun tak pasal-pasal kena denda atas argumentasi tak declare? Seram gais.


Selalunya kalau kita nak melancong ke sesebuah negara, sudah pasti akan ada banyak barangan larangan yang dilarang dibawa masuk macam kuliner, barangan berunsurkan cecair dan sebagainya.


Sekiranya gagal mengikut peraturan yang ditetapkan, kita niscaya dikenakan tindakan yang serius mirip dilarang masuk ke dalam negara atau mungkin akan dipenjara!


Situasi ini boleh dibilang sama oleh seorang pelancong yang cuba menenteng masuk ‘sesuatu’ semasa penerbangannya ke Australia.


Baca juga: Dilarang Jual Air Zamzam, Penjara Kurang 2 Tahun Atau Denda RM10,000


Kena Denda RM8,000 Sebab Bawa McDonalds!


Pada akhir julai yang lalu menurut Mashable, seorang turis yang berasal dari Indonesia sudah didenda sebanyak AU$2,664 (RM8,000) hanya kerana membawa masuk menu McDonald’s yang telah dibawanya dari Bali tanpa menciptakan declaration barang.


Pihak imigresen menemui beberapa menu McDonald’s yang antaranya adalah McMuffins dan Ham Croissant di dalam bagasi pelancong tersebut.



Australia Nak Cegah Wabak Penyakit, Tak Ada Budi Bicara


Denda yang boleh dikatakan sungguh tinggi itu memang sewajarnya dikenakan tanpa rayuan dan kebijaksanaan bicara kerana Australia mengamalkan ‘sifar toleransi’ terhadap mana-mana wisatawan yang melanggar peraturan keperluan penerbangan.


Hal ini kerana Australia mengambil serius terhadap usaha mereka untuk menghalangi penularan wabak penyakit seperti food-and-mouth-disease dibandingkan dengan menular ke kawasan kanggaru tersebut.



Tambahan pula wisatawan tersebut gres pulang dari Bali yang dimana baru-gres ini penyakit tersebut sedang rancak menular di kepulauan itu.


Antara inisiatif yang dikerjakan oleh Australia untuk mencegah penyakit tersebut adalah mirip menyediakan stesen sanitasi di kawasan awam, anjing pengesan di lapangan terbang dan mengemaskini metode keamanan bio di lapangan melayang.


Hidangan Mekdi Paling ‘Mahal’ Gais Setakat Ni



Menurut Murray Watt, Menteri Agrikultur Australia, kasus tersebut pada mulanya telah dikesan oleh anjing pengesan di pusat kawalan imigresen Lapangan Terbang Antarabangsa Darwin, Australia.


Beliau juga membuat realita sinis bahawa sajian McDonald’s itu yakni paling ‘mahal’ setakat ini yang pernah dibayar oleh pelancong.


“Jumlah denda itu boleh dibilang dua kali ganda dari harga tiket penerbangan dari Bali, tetapi aku tidak bersimpati atas turis ataupun penduduk lokal yang melanggar undang-undang di Australia.”


Di simpulan cerita, pelancong tersebut itu sudah dikenakan denda atas kesalahan gagal membuat deklarasi kepada barangan yang dibawa lebih-lebih lagi barangan tersebut adalah barangan risiko tinggi.




Kesian juga dengan pelancong tu, tak pasal-pasal kena bayar denda sebanyak itu. Korang jikalau nak melancong ke mana-mana, pastikan korang fahami dulu peraturan-peraturan di sesebuah negara sebelum korang travel!




Sumber: Mashable


Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Adbox

@templatesyard