Senantiasa Tengok K-Drama? Ini 7 Masakan Korea Yang Korang Patut Cuba

k-drama


Pernah tak periode korang tengok K-Drama, lepastu ada nampak masakan-masakan sedap yang mereka makan?


Apabila akhlak dalam drama mula menikmati menu yang lazat, anda pasti akan turut rasa kelaparan dan keinginan yang mendalam untuk makan apa sahaja yang dimakan oleh etika itu.


Biasanya terdapat beberapa hidangan ruji yang dianggap klasik bila bercakap ihwal kuliner Korea, yang setiap peminat K-Drama atau peminat masakan Korea harus cuba sedikitnya sekali dalam sepanjang hayat mereka.


Baca juga: 5 Restoran Korea Sedap Di Sekitar KL, Tak Perlu Was-Was Sebab Dijamin Halal


Ini antara sajian Korea yang mesti anda cuba!


1. Jajangmyeon (Mi Sos Kacang Hitam)





Ini adalah menu Cina-Korea yang sudah memenangi hati ramai kanak-kanak dan orang dewasa dalam budaya Korea Selatan. Ia yaitu sajian berasaskan mi dengan sos kacang hitam.


Ada sesuatu tentang rasa yang berbagi kanak-kanak mengidamkannya dan nyaris selalu menjadi pilihan mereka. Biasanya sajian itu termasuk potongan bawang dan daging lembu atau khinzir di dalamnya juga untuk menjadikannya lebih yummy.


Di sesetengah pasaraya kini pun dah ada banyak jual yang pek secepatnya tau, jadi memang bahagia la nak buat!


2. Tteok-bokki (Kek Nasi Pedas)





Tteok-bokki yaitu kudapan dan sajian popular di Korea Selatan yang sering dijual di peniaga jalanan. Ia yaitu kek beras yang dicampur dengan sos cili api. Selalunya terdapat bawang, kek ikan, dan telur rebus yang diaduk di dalamnya juga.


Ia adalah menu yang murah, lazat, tetapi cukup pedas yang digemari ramai orang Korea. Ada sesuatu ihwal kepedasannya yang sangat ketagih! Sekarang ni, ramai juga yang menikmati menu ini dengan keju meleleh selaku penambah rasa.


3. Kimchi-bokkeumbap (Nasi Goreng Kimchi)





Nasi goreng Kimchi amat berbaloi untuk dicuba bila anda ingin mencuba menu adonan Kimchi, namun sangsi tentang rempah ratusnya. Di kebanyakan kawasan, mereka boleh mengakibatkan menu itu kurang pedas.


Atau, anda sentiasa boleh memperbesar lebih banyak nasi untuk bantu mengurangkan rasa pedas. Hidangan ini lebih yummy dirasakan bersama dengan telur di atas.


4. Bibimbap (Campuran Nasi)





Bibimbap sangat sesuai untuk disantap di rumah jika anda memiliki banyak sajian sampingan Korea dan nasi. Anda boleh menaruh apa-apa sahaja dalam periuk besar dan campurkan dengan sedikit pes padi dan cili untuk menjadikannya ramuan yang sempurna.


Secara tradisinya, hidangan itu mengandungi gabungan tauge, bayam, telur, daging lembu, lobak merah, zucchini, timun, cendawan, dan sayur-sayuran lain. Kalau rasa agak sulit untuk menyediakan sajian ini, jangan galau, korang boleh cuba di restoran mirip Dubuyo, Sopoong, Mr. Dakgalbi dan banyak lagi kedai makanan masakan Korea di Malaysia.


5. Sundubu-jjigae (Rebusan Tauhu Lembut)





Ini antara makanan korea kegemaran min. Dihidangkan dalam mangkuk watu yang besar, sundubu-jjigae yaitu rebusan pedas Korea yang umumnya diperbuat ketimbang ‘dubu’ (tauhu), sayur-sayuran, cendawan, kuliner bahari, daging lembu, dan gochujang (pes cili).


Bergantung pada tukang masak dan kawasan, sesetengah materi dikeluarkan, diganti atau ditambah ke dalam adunan. Walaupun variasi berbeza wujud, secara tradisinya, telur mentah diletakkan di atas rebusan dan diaduk dengan sup sebelum disuguhkan, untuk memperbesar rasa perhiasan pada sajian.


Tauhu lembut yang pecah menjadi potongan gebu dalam rebusan, menahan rasa kuliner maritim dan berfungsi selaku kelegaan ketimbang kepedasan keseluruhan.


6. Samgyetang (Sup Ayam Ginseng)





Meneruskan ketegangan masokistik, orang Korea mempunyai pepatah yang berbunyi, “lawan panas dengan haba”. Maksudnya yaitu mereka suka makan hidangan panas yang mendidih pada hari isu terkini panas yang paling panas.


Yang paling mewakili pepatah tersebut yaitu sajian samgyetang iaitu sup pulut yang pekat dengan isi ayam utuh terapung di dalamnya. Proses mengolah makanan akan mengurangkan kepahitan khas ginseng dan meninggalkan rasa aromatik yang mempesona dan abnormal sebagai gantinya.


7. Hotteok (Pancake Manis)





Hotteok adalah sejenis lempeng Korea yang memiliki isi di dalam. Ia ialah makanan ringan dari Korea dan juga merupakan masakan jalanan yang popular di Korea Selatan.


Jenis-jenis hotteok sudah berganti secara berterusan, meskipun ramai yang menggemari isi tradisional kayu cantik dan kacang. Banyak kombinasi telah dibangunkan sejak permulaan era ke-21, mirip hotteok teh hijau, hotteok jagung, hotteok pizza dan banyak lagi. Kini, banyak vendor memasarkan yachae-hotteok yang dibentuk dengan japchae dan sayur-sayuran.




Haa yang mana satu korang pernah cuba dan paling suka? Kalau korang teringin nak rasa masakan Korea ni dan malas nak masak sendiri, jangan gelisah, pergi je ke kedai makanan masakan Korea yang ada, contohnya Sopoong, Kyochon, Mr. Dakgalbi, Dubuyo dan banyak lagi!


Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Adbox

@templatesyard