Cara Menggoreng Guna Air Fryer Namun Hasil Sama Macam Pakai Kuali, Tak Kering & Keras!

menggoreng guna air fryer


Seperti yang kita semua sedia maklum, harga minyak sekarang telah semakin mahal. Oleh sebab itu, orang ramai sudah mula berjimat-cermat dalam penggunaan minyak ketika mengolah makanan.


Banyak tips yang boleh dipakai untuk jimat minyak, salah satunya yaitu dengan memakai air fryer. Namun, ada yang kurang menikmati kuliner yang diolah memakai air fryer.


Seorang pengguna Facebook, Lia Suriati ada berkongsikan satu kiat menggoreng dengan air fryer agar jadinya sama seperti memakai kuali.


Nak menggoreng tapi nak jimat minyak?


Rahsia ia pakai air fryer jeeerr. Tapi ada yang kata tak suka nanti tekstur ia too dry. Kaprikornus kerass kering tak best. Goreng dalam kuali jugak best.


Okey lia share kiat macam mana. Korang boleh menggoreng pakai air fryer. Boleh jimat minyak tetapi hasil sama macam goreng dalam kuali.




Lia masukkan dalam bekas stainless steel takut mencair pulak dalam air fryer tu, nak letak gitu aje ghisaauu basket beliau ada lubang-lubang kang jatuh ke bawah.



Cara-caranya:



  • Letak sikit minyak

  • Lepas tu gaul-gaulkan pada materi yang korang nak goreng tu



Semasa menggoreng ikan bilis


Dalam post ni lia tunjuk goreng bilis




  • Gaul minyak tu bersahabat bilis

  • Pakai 1-2 sudu minyak pon dah cukup

  • Gaul rata-rata lepas tu on la air fryer macam biasa


Berapa minit bergantung pada kuantiti bilis tu. Nak tentukan bilis masak sekata. Korang bukak la air fryer tu check.


Balik-balik kan la bilis tu pakai garpu pastu masuk balik. Goreng lagi hingga mampu tahap kegaringan yang korang nak. Lepas tu siaaaapppp.


Haaaa kiat ni boleh digunapakai jugak kalau nak goreng ayam dan ikan. Musim sekarang ni minyak masak mahal. Boleh la berjimat.



Sumber: Lia Suriati


Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Adbox

@templatesyard