Kulit Popia Jadi Keras Kejung & Kering? Ini Cara Lembutkan Semula Guna Teknik Kukus

kulit popia jadi keras


Biasanya kulit popia yang kita simpan dalam freezer jika tak habis guna akan jadi keras dan kering jikalau dikeluarkan kalau simpan agak lama.


Bila dah jadi begitu, niscaya kita anggap dah tak boleh guna dan kita akan buang begitu sahaja bukan? Membazir pula.


Sebenarnya kulit popia yang kering dan keras ini boleh dilembutkan semula dan boleh guna macam biasa. Jom baca cara-caranya yang dikongsi oleh Bee Keng di bawah.


Kulit Popia Makara Keras? Ini Cara Lembutkan Semula


Cara nak lembutkan kulit popia yang keras atau kering sehabis lama disimpan dalam peti sejuk beku (freezer) atau diletakkan di luar terlalu usang selepas disajikan mengakibatkan ia kering.


Cara-caranya:


1. Dalam kuali atau periuk stim, lapiskan lubang-lubang dulang pengukus dengan kain bersih yang berair. (Saya masak dahulu kain higienis aku untuk tentukan dia tiada kuman langsung)


**Kain basah bukan basah ya.. maksudnya beliau perlu diperah sampai benar-benarkering tiada air menitis eksklusif. 



2. Letakkan kulit popia tersebut dan tutupkan dengan satu lagi kain bersih yang basah.



3. Pastikan air tidak terlalu banyak atau erat dengan dulang pengukus, kalau tak semasa air mendidih, basah pula kulit popia tersebut. Stim selama 10-15min.


4. Buka epilog stim dan pastikan dia benar-benarlembut, bila tak, di-stim sekejap lagi.



Nota:



  • Semasa disuguhkan, alihkan kulit popia tersebut sekali dengan kain atas bawah tersebut ke dalam pinggan penyuguhan, dia akan mengekalkan kelembapan sehingga popiah habis disantap. Namun beliau tidak boleh dibiarkan terlalu lama sehingga berseharian, alasannya kain berair boleh menimbulkan kulit popia tersebut busuk dan boleh menimbulkan keracunan masakan. Kalau tak habis dinasihatkan disimpan terus ke dalam peti sejuk dan era mahu makan gres dikukus lagi.

  • Sebenarnya, cara penyimpanan juga memainkan peranan yang penting untuk pengelakkan kulit popia menjadi kering dan keras. Untuk mengelakkan kulit popia keras selepas dibuka dan disimpan balik dalam peti sejuk beku (freezer), tentukan lisan pembukaan plastik kulit popia dilekat dengan tape sehingga kedap udara (aku guna tape yang lebar). Namun demikian kadang2 jika disimpan terlalu usang dia akan hilang kelembapan, kering dan keras juga. Tetapi ia tidak seteruk yang plastiknya dibiarkan terbuka dan terus masuk freezer, yang ini bukan sahaja kering malah kulitnya pun turut pecah dan merekah.


Selamat mencuba gais!


Kredit: Bee Keng


Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Adbox

@templatesyard