Kenapa Banyak Usulan Diskaun Pada Hari Rabu Eh?

diskaun



Perasan tak, apabila tiba hari rabu sahaja pasti banyak kedai yang buat ajuan diskaun.
Sebagai contoh mirip llaollao 22% Off Wednesday, 7 Eleven Crazy Wednesday Promotion, TGV Cinemas Members Wednesday dan bermacam lagi.


Bagi mereka yang gilakan penjimatan, rabu akan menjadi hari penting untuk membeli bagai tiada lagi hari esok.


Persoalannya sekarang kenapa banyak diskaun ditawarkan pada hari rabu?


Baca juga: Hari Makara Dah Nak Dekat? Ini 12 Kedai yang Korang Boleh ‘Claim’ Makanan Percuma


Ini kerana rabu merupakan hari bekerja dan bagi diskaun pun tidak akan bisa tarik ramai pelanggan.


Seharusnya diskaun perlu diberi pada hari minggu, barulah berduyun-duyun konsumen akan beli lantas terus menjana keuntungan.



Contoh Iklan Tawaran Diskaun.


Sebenarnya, diskaun yang disediakan oleh banyak kedai pada hari rabu yakni bersempena dengan hump day. Istilah ini sudah wujud semenjak periode 1950-an di Amerika Utara dan mula popular jika JJ Cole sudah memakai istilah tersebut di dalam lagunya.


Bermula dari situ hump day terus wujud selaku hari pertengahan bagi mereka yang bekerja selama 5 hari bermula ketimbang isnin sampai jumaat.


Apa kaitan antara hari pertengahan dengan diskaun pula? Cerita begini selaku pekerja, isnin dan selasa merupakan hari yang sungguh hectic. Manakala khamis dan jumaat pula yakni hari yang menuju hujung ahad.





Kaprikornus rabu boleh dikatakan selaku hari penghubung kepada mood bekerja dan mood bercuti. Bermakna jika masuk sahaja hari rabu, tekanan bekerja akan berkurangan sedikit kerana kita akan menuju hujung ahad yang lebih tenang.


Kalau masih lagi tak faham lagi, anggap sahaja 5 hari dalam seminggu itu ialah sebuah bukti. Dua hari pertama iaitu isnin dan selasa yakni kurun untuk mendaki.


Nak mendaki memang sulit kerana memerlukan terlalu banyak tenaga dan periode dicicipi bergerak sungguh perlahan. Sama mirip melakukan pekerjaan pada hari isnin dan selasa.


Apabila datang di puncak, kita akan berehat saat itu juga untuk recharge balik tenaga nak menikmati pemandangan indah. Sama mirip hari rabu yang dijadikan sebagai hump day.


Setelah puas berada di puncak tiba masanya untuk kita turun. Kebiasaanya pendakian turun akan lebih tenang dan tidak membutuhkan banyak tenaga.


Sama mirip mood bekerja pada hari khamis dan jumaat akan berubah kerana semakin menghampiri hujung minggu. Makara bahagia dongeng, hari rabu merupakan tempoh bertenang antara selasa dan khamis.





Makara, syarikat perniagaan menyedari tingkah laku kita bisa memperlihatkan laba terhadap mereka. Tambah pula ramai daripada kita menyebabkan aktiviti membeli untuk meredakan tekanan saat melakukan pekerjaan .


Bermula dari situ, ada bisnes yang menyedari rabu ialah hari terbaik untuk menawarkan diskaun. Buktinya ialah boleh lihat sendiri di llaollao, diskaun sebanyak 22% pada hari rabu berbagi pelanggan datang berlipat kali ganda.


Situasi ini telah berbagi banyak entiti perniagaan mula mengikut isu terkini sehingga rabu menjadi hari terbaik untuk membeli. Bagi mereka yang berjimat cermat (baca kedekut), inilah masanya untuk anda menerima barang yang mahal dengan harga penawaran khusus.


Bagi kedai, ini ialah serampang dua mata kerana mereka akan memperoleh lebih banyak laba iaitu pada rabu dan hujung minggu.


Makara selepas ini jangan pelik kenapa banyak kedai bagi penawaran khusus pada hari rabu. Itu cuma kerana mereka memanipulasi minda bawah sedar konsumen. Senang kisah, kedai dah usang rancang, anda sahaja yang lalai.




Kredit: The Patriots


Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Adbox

@templatesyard