Budu Anti Kanser & Bisa Cergaskan Otak Manusia?

budu


Sebut je pasal budu, mesti terngiang baunya yang agak besar lengan berkuasa dan menyengat.


Bagi orang pantai timur, budu selalunya digunakan sebagai pencicah kuliner seperti sambal belacan.


Makanan tradisi di Kelantan dan Terengganu ini juga sudah di isytiharkan selaku ‘Makanan Warisan’ oleh Jabatan Warisan Negara.


Jadi, apa kena mengena tajuk di atas dengan kita?



Untuk wawasan korang, ada satu kajian menyatakan yang budu ini sungguh memiliki kegunaan dan menolong cegah kanser dan mencerdaskan otak.


Ini kerana, beliau mengandungi kuman baik probiotik yang sangat baik untuk kesihatan usus.


Budu terhasil dibandingkan dengan proses hidrolisis ikan dan basil mikrobial proteases, rasa dan aroma budu yaitu di kerana tindakan mikroorganisma atau bakteri proteolitik yang hidup dalam proses pemeraman budu.


Biasanya gula melaka dan asam jawa di tambah untuk menyebabkan warnanya coklat gelap.


Nisbah diantara ikan dan garam yakni rahsia produk masing-masing dari sisi rasa dan anyir.


Kepekatan garam mempengaruhi jenis bakteria dan aktiviti enzimatik yang menjadikan rasa yang berbeza diantara pelbagai jenama.


Kuman bakteria atau mikroorganisma yang ada didalam budu adalah secara lazimnya diklasifikasi selaku ‘halofilik’.


Baca Juga: Cara Buat Nasi Air Pantai Timur, Semangkuk Confirm Tak Cukup!


Kuman atau mikroorganisma ini memainkan peranan utama dalam proses degradasi atau pemecahan protin, rasa dan aroma budu ini. Kuman di dalam budu ialah basil baik atau probiotik yang kita butuhkan dalam usus kita.


Kajian menawarkan basil bakteria baik di dalam budu yaitu micrococcus sp. (yang mayoritas di awal proses fermentasi), staphylococcus sp. – adalah kuman halofilik yang sentiasa ada sepanjang proses fermentasi yang mana kedua-duanya memiliki aktiviti proteolitik dan lipolitik yang bagus.


Bakteria baik yang di kaji yang ada didalam budu ialah:



  • Micrococcus luteus

  • Lactobacillus plantarum LP1 & LP2

  • Staphylococcus arlettae SA1

  • Saccharomycescerevisiae SC3

  • Candida glabrata CG2


Ini terperinci memberikan budu mempunyai gabungan pelbagai jenis bakteria baik probiotik yang berfungsi dalam proses fermentasi dan menjadi bakteria probiotik dalam usus yang bagus selepas disantap.


Tidak di nafikan bahawa budu mempunyai kandungan garam yang tinggi, oleh itu pengambilannya sebagai materi pencicah yang sedikit tidaklah memudaratkan berbanding khasiat bakteri baik probiotiknya yang sangat bagus untuk kesihatan.


Ada juga sesetengah orang akan menerima persoalan alahan atau gatal-gatal jika makan budu, maka mereka di nasihatkan tidak mengambil budu.




Sumber: Dr Norman Mohd Norawi 

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Adbox

@templatesyard