Daging Akan Jadi Lebih ‘Empuk’, Penternak Di Thailand Guna Ganja Sebagai Kuliner Ayam


Penternak ayam di Lampang, Thailand menggunakan ganja untuk diberi makan terhadap ayam bagi memajukan kualiti telur dan daging haiwan tersebut.


Menurut CNN Indonesia, para penternak yakin bahawa penggunaan ganja mampu meningkatkan kualiti telur dan daging hasil ternakan tersebut.


Presiden komuniti penternakan Peth Lanna, Sirin Chaemthet menyatakan ramai penternak memilih untuk memakai marijuana (ganja) selepas ayam mereka didapati dijangkiti penyakit bronkitis burung meskipun telah diberi antibiotik.


Chaemthet menyatakan bagi menanggulangi penyakit tersebut, ayam mereka sudah diberikan ganja. Hasilnya, ayam tersebut mempunyai daya ketahanan yang lebih tinggi untuk melawan penyakit itu.



Selain dari itu juga, ayam tersebut dilaporkan bisa untuk bertahan dalam menghadapi cuaca buruk.


Ekoran itu, para penternak menetapkan untuk tidak lagi menggunakan antibiotik dan mengambil alih ganja untuk ternakan mereka.


Menurut Chaemtat, suatu eksperimen tentang pemberian ganja selaku sumber makanan sudah dikerjakan oleh Fakulti Agrikultur dari Universiti Chiang Mai.


Chaemthat juga menyatakan perusahaannya sekarang memasarkan ayam dan telur dengan harga 100 baht (RM12.68) per kilo dan 6 baht (RM0.76) sebiji.


Selain itu, Chaemthat turut berkongsi maklum balas positif yang diterima ketimbang peniaga nasi ayam daripada hasil ternakannya itu. Perusahaannya juga bercadang untuk menjual ayam bakar pada kurun akan datang.


Menurut Chaemthet, ayam ternakannya menyanggupi keinginan para pengguna kerana memakai makanan yang sihat dan secara organik.


Tak hanya itu, presiden Dewan Peternakan Nasional Prapat Panyachatrak turut menganggap dan menjadikan ganja sebagai dedak ayam kerana berkemampuan untuk kelancaran masakan para pengguna.


Thailand disebut sebagai negara pertama di Asia yang membolehkan flora ganja di rumah.



Meskipun begitu, terdapat sejumlah batas-batas dan larangan yang masih mesti dipatuhi setiap pihak yang mempergunakan tanaman mengkhayalkan ini.


Legalisasi ganja ini dilaporkan dikerjakan demi mewujudkan tata cara kesihatan yang bagus dalam diri setiap penduduk .


Sumber: Siakap Keli


Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Adbox

@templatesyard