Lelaki Jepun Ini Buka Kedai Nasi Kandar Pertama Di Tokyo, Saban Hari ‘Sold Out’!

nasi kandar jepun


Nampaknya masakan kegilaan, nasi kandar Penang yang femes kat Malaysia kini dah bertapak di Jepun gais.


Siapa je yang tak terliur bila tengok nasi, kuah kari campur dan lauk-pauk yang penuh dalam pinggan kan. Mesti nak ngap punya.


Baca juga: Ini 5 Fakta Menarik Tentang Sepinggan Nasi Kandar Yang Mungkin Korang Tidak Tahu


Menerusi laporan Japanese Heart, kedai yang diberi nama ‘Zero Two Nasi Kandar Tokyo‘ ini gres dibuka pada Januari lalu dan kedai pertama di sana yang menyajikan kuliner authentic Malaysia-India.


Hidangan utama kedai ini adalah sepinggan nasi kandar yang disuguhkan gotong royong enam pilihan kari yang berbeza dan lauk hobi orang kita mirip telur rebus, sayur bendi, ayam goreng, udang goreng, sotong, daging kambing, dan banyak lagi.





Yang bestnya, nasi kandar ini dihidangkan dalam daun pisang serta pinggan plastik klasik berwarna cerah sebijik macam kita boleh jumpa di kedai mamak atau gerai.


Makanan yang disuguhkan halal





Semua barangan di kedai itu dibilang halal dan mereka juga mempunyai opsi menu vegetarian.


Sayur-sayuran yang dipakai dalam sajian kedai makanan ini juga segar dan diperolehi secara organik direct ketimbang petani di Jepun.


Idea tiba saat travel ke Malaysia


Restoran ini dikendalikan oleh seorang lelaki bernama Tateda, yang jatuh cinta lepas makan nasi kandar semasa travel ke Pulau Pinang dan Kuala Lumpur.


Kedai ini juga dilengkapi dengan nilai estetika dan mural Malaysia di dinding, memang menjadi tempat port ‘instagrammable’ terhadap pengunjung yang tiba makan ke situ.


Melihat pula dari rupa halaman media sosial restoran itu, kedai ini juga agak popular di kelompok penduduk tempatan dengan pelanggan beratur untuk makan sehari penuh.





Dikatakan sold out saban hari dibuka.


Lepas ni dah tak ada ungkapan mengidam nasi kandar dah dekat Jepun. Jika berada di sana, kedai nasi kandar ini terletak berhampiran Otemachi dan Chiyoda di bandar Tokyo.


ps: Tiba-tiba min craving pula nasi kandar, nak food hunter duluan lah




Sumber: Astro Awani, Japanese Heart

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Adbox

@templatesyard