Gsc Didenda Rm45 Ribu, Jual Air Mineral & Mister Potato Dengan Harga Cekik Darah

gsc didenda


Setiap kali ke panggung wayang, harus wajib beli air dan camilan yang dijual di kaunter kan? Tak lengkaplah jika tak ada popcorn kalau sedang menonton filem.


Sudah sedia maklum, harga masakan dan minuman yang dijual sememangnya agak sedikit mahal dibandingkan dengan luar pawagam. Mungkin ada beberapa kos juga mesti diambil kira.


Tetapi, kalau harga yang dikenakan tinggi melampau. Ia ialah satu kesalahan besar kerana dikira mengambil peluang terhadap pengguna.


GSC Didenda RM45 Ribu, Jual Air Mineral & Mister Potato Dengan Harga Cekik Darah


gsc didenda


Seperti yang berlaku pada sebuah syarikat pawagam, Golden Screen Cinema Sdn. Bhd. (GSC) yang sudah dijatuhkan hukuman denda RM45,000 oleh Mahkamah Seksyen atas kesalahan mencatut.


Pengarah Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) Melaka, Norena Jaafar berkata, pencatutan itu melibatkan penjualan air mineral 600 mililiter (ml) jenama Spritzer dan keropok kentang 75 gram (gm) jenama Mister Potato.


Katanya lagi, GSC didapati melaksanakan kesalahan tersebut setelah mahkamah meneliti informasi dibandingkan dengan tiga saksi pendakwaan dan empat orang saksi pembelaan serta hujahan daripada kedua-dua pihak pendakwaan dan pembelaan.



“Hakim Nariman Badruddin sudah menciptakan keputusan bahawa sebuah kes melebihi keraguan yang munasabah atau beyond reasonable doubt terhadap pertuduhan utama gagal dibuktikan oleh pihak pembelaan.


“Setelah mahkamah mendengar rayuan pengurangan eksekusi ketimbang peguam bela bagi orang kena saman (OKS) serta hujahan imbangan pemberat dari pihak pendakwaan, maka hakim telah menjatuhkan eksekusi denda RM45,000 bagi pertuduhan berkenaan,” katanya dalam realita pada 14 Jun lepas.


Tambah Norena, mengikut pertuduhan, GSC didakwa melakukan kesalahan tersebut di Dataran Pahlawan Melaka Megamall, Jalan Merdeka, Bandar Hilir di sini.


Jelasnya lagi, tertuduh dalam rayuannya meminta mahkamah menjatuhkan eksekusi ringan dengan alasan dia merupakan kesalahan kali pertama dan kesalahan dilaksanakan lebih kepada aspek teknikal serta kenaikan margin keuntungan dalam kadar yang sedikit.


Sumber: Utusan Malaysia


Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Adbox

@templatesyard