Cegah Risiko Menghidap Kanser Ovari Dengan ‘8 Kuliner’ Ini

makanan cegah kanser ovari


Baru-gres ini kita dikejutkan dengan pemergian selebriti, Allahyarhamah Adibah Noor pada Sabtu lalu akibat menghidap kanser ovari tahap empat.


Berita duka tersebut turut mengejutkan semua rakyat Malaysia kerana ia seorang selebriti tanah air yang berbakat dan disegani ramai.


Menurut Kementerian Kesihatan Malaysia, tanda-tanda kanser ovari ini tidak mampu dikesan di peringkat permulaan hingga kini dan kebanyakan pesakit yang menghidapnya sering mengalami tanda-tanda mirip di bawah:



Cegah Risiko Menghidap Kanser Ovari Dengan ‘8 Makanan’ Ini


Bagi mengurangkan risiko penyakit kanser ini, ada 8 pilihan kuliner yang boleh anda amalkan bagi mengurangkan risiko terkena kanser ovari.


1. Blueberry



Blueberry mengandungi antioksidan yang membantu mencegah pertumbuhan pelbagai bentuk kanser. Ia juga salah satu ketimbang beberapa macam beri yang boleh memberi impak yang sungguh nyata terhadap kesihatan individu.


Jadi, apa yang membuat blueberries mirip pejuang kanser yang berkesan? Ini kerana mereka mengandungi fitokimia besar lengan berkuasa yang dimengerti selaku antosianin, komponen yang bekerjsama memberikan mereka warna yang unik.




Secara ringkasnya, blueberry dipenuhi dengan biro kanser, dari vitamin yang sihat mirip vitamin C dan K, terutama terhadap mangan dan serat makanan. Paling baik yaitu blueberry menjadi suplemen hebat untuk apa-apa kuliner, dari bijirin sarapan sampai salad waktu makan siang.


2. Bayam



Sayur bayam juga bagus untuk menangkal kanser ovari. Bayam mengandungi agen kaempferol yang melawan kanser, yang mempunyai kesempatanuntuk membunuh sel-sel kanser.


Bayam juga kaya dengan antioksidan yang kuat, vitamin dan mineral yang berkesan untuk memerangi dan menghalangi kanser.


Boleh dibilang, bayam lebih fleksibel ketimbang kale atau endive. Kerana rasa yang agak ringan kerana kedua-dua kale dan endive mempunyai rasa yang lebih pahit.


Bayam gampang disertakan terhadap hampir mana-mana menu. Sebenarnya, bayam mempunyai rasa yang baik dan lembut yang membuatnya tambahan yang baik untuk pelbagai kuliner.


3. Endive



Salah satu pejuang kanser baru yang paling hangat yakni sayur-sayuran, sayuran yang anda mungkin tidak pernah dengar. Endive sering dijumpai dalam salad, beliau memiliki rasa dan tekstur kubis ringan dan sedikit pahit.


Sesetengah kajian memperlihatkan bahawa memakannya dengan kerap mampu mengurangkan potensi perempuan untuk mendapat kanser ovari. Hal ini kerana ia mengandungi biro kanser semula jadi yang diketahui sebagai kaempferol, yang bekerjsama mampu membunuh sel-sel kanser.


Selepas ini anda boleh pertimbangkan untuk menyertakan endive dalam menu anda.


4. Kale



Sama seperti endive, kale juga mengandungi kaempferol ejen yang dapat melawan kanser.


Ramai pakar yakin dia berkesan membunuh sel-sel kanser dan menjadi salah satu cara mencegah kanser ovari. Kale juga dimuatkan dengan antioksidan kuat, vitamin, dan besi.


5. Bawang



Bawang yakni salah satu masakan paling tidak diinginkan untuk dikonsumsi. Mengapa? Kerana dia boleh menyebabkan nafas verbal dan amis yang kurang menyenangkan.


Namun begitu, bawang dapat mengurangkan risiko beberapa jenis kanser, tergolong kanser ovari. Secara khusus, bawang mengandungi pelbagai biro kanser, dari apigenin, anthocyanin, dan myricetin untuk quercetin.


Jika anda tertanya-tanya jenis bawang yang mana satu, bawang merah secara teknikalnya memiliki lebih banyak distributor kanser. Bawang yang diolah atau mentah, ia tetap mempunyai keupayaan untuk mengurangkan risiko mendapat kanser ovari.


6. Ikan



Ikan ialah salah satu kuliner paling sihat yang anda boleh makan. Bukan sahaja beliau dipenuhi dengan protein, tetapi ia sangat minim lemak dan kalori.  Walau bagaimanapun, ia bergantung pada jenis ikan yang anda makan.


Walaupun ikan yang agak tinggi lemak seperti salmon, ia tetap boleh disantap kerana mengandungi asid lemak omega-3, yang anggun untuk meningkatkan kesihatan otak dan mengurangkan risiko penyakit jantung serta penyakit lain yang serius.


Ikan yang mengandungi asid lemak omega-3 turut membantu menghalang kemajuan kanser dengan mengehadkan bekalan darah ke sel-sel kanser.


Namun ada satu kasus yang anda perlu tahu iaitu banyak jenis ikan yang tinggi asid lemak omega-3  seperti ikan salmon, sardin, makarel, dan herring memiliki merkuri yang tinggi, yang mana boleh jadi beracun kalau disantap jumlah yang tinggi.


Namun, itu tidak mempunyai arti anda harus mengelakkan jenis ikan ini. Sebaliknya, hanya hadkan makan mereka untuk beberapa kali setiap ahad.


7. Tomato



Tomato juga bantu-membantu sungguh berkesan dalam mencegah perkembangan kanser ovari. Itu kerana tomato mengandungi lycopene anti-angiogenik, pigmen yang memperlihatkan buah-buahan dan sayur-sayuran merah warna tersendiri.


Ia juga memiliki antioksidan yang melawan radikal bebas yang boleh memainkan peranan penting dalam pertumbuhan kanser mirip kanser ovari. Tomato boleh didapati secara meluas di mana sahaja dengan harga yang berpatutan.


8. Garam buluh



Garam buluh telah terbukti dari sisi saintifik mampu menghalangi kanser dan juga penyakit-penyakit kronik yang lain. Amalan pengambilan garam buluh dalam kehidupan seharian dapat membantu wanita menangkal kanser ovari lebih awal.


Kalia amat disyorkan untuk mengambil garam buluh kerana sumber mineral yang terkandung didalamnya diperlukan oleh tubuh badan anda. Ini secara tidak langsung merawat anda dari dalam tubuh. Garam buluh juga telah diamalkan oleh penduduk korea yang juga menjadi rahsia rawatan tradisional mereka semenjak beribu tahun dahulu hingga kini.




Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Adbox

@templatesyard