Turis Malaysia Kena Berhati-Hati Pilih Makanan Di Thailand, Gundah Mengandungi Ganja

thailand


Korang yang pernah ke Thailand pasti merindui syurga ‘street food’ dan lokasi membeli-belah di sana yang sentiasa sibuk dengan turis luar termasuk dari kelompok rakyat Malaysia sendiri.


Begitupun, sekarang timbul kegusaran dalam golongan pelancong Malaysia di Thailand memandangkan juadah masakan di negara jiran itu mungkin boleh mengandungi ganja yang menyebabkan seseorang itu disahkan kasatmata ujian dadah.


Ini sesudah Lembaga Narkotik Thailand sebelum ini telahpun mengeluarkan ganja dibandingkan dengan senarai dadah yang tidak boleh di negara mereka. Orang ramai dibenarkan pula untuk menanam tumbahan ganja di kediaman bagi kegunaan sendiri.


Baca juga: Daging Akan Makara Lebih ‘Empuk’, Penternak Di Thailand Guna Ganja Sebagai Makanan Ayam


Lapor Reuters, Thailand ialah negara pertama di rantau Asia Tenggara yang meluluskan ganja pada tahun 2018 untuk kegunaan perubatan dan pengusutan.


Mengulas wacana kerisauan wisatawan Malaysia ini, Menteri Dalam Negeri iaitu Datuk Seri Hamzah Zainudin berkata, rakyat perlu memaklumkan terhadap kedai makan di sana mengenai larangan mengambil ganja yang masih dikuatkuasakan oleh negara Malaysia.


street food thailand


“Yang pentingnya kita ikut undang-undang kita, namun apabila melawat ke negara itu, sebagai orang luar kita kena ikut undang-undang di sana,” jelasnya kepada pemberita.


Ganja dikhuatiri dipakai secara meluas sebagai salah satu bahan kuliner di Thailand selepas rakyatnya dibenarkan menanam pokok ganja bagi kegunaan sendiri.


Kini, kawalan pintu sempadan Malaysia-Thailand akan dipertingkatkan kerana dikhuatiri lebih mudah untuk mendapatkan ganja di negara jiran itu.





“Perancangan utama kita sememangnya akan memperketat dan mengembangkan kawalan di pintu masuk yang bersempadan dengan Thailand dan aku akan umumkan tak usang lagi berkenaan rancangan itu,” tegas Hamzah.


Namun bagi korang yang memiliki perancangan untuk melepasi sempadan ke sana, janganlah takut pula. Pihak keamanan di sempadan tidak akan menahan rakyat Malaysia yang pulang dari Thailand.


Cuma apabila ditahan dan keputusan cobaan saringan air kencing yakni kasatmata, maka ia kena jawablah sebab apa konkret,” tegas ia.




Sumber: Utusan Malaysia

 


Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Adbox

@templatesyard