‘Cancel Order’ Lepas Dapat Pesanan Arak, Langkah-Langkah Rider Foodpanda Ini Dipuji Netizen

pesanan arak


Pada abad sekarang, khidmat pesanan dan penghantaran kuliner secara dalam talian bukan sahaja menjadi demam isu, tetapi juga seakan-akan satu keperluan pula.


Masakan tidak, beliau menjimatkan periode kita tanpa perlu keluar membeli kuliner dan bersesak-sesak selepas sehari penuh penat melakukan pekerjaan .


Malah, ramai yang mengakibatkan tugas sebagai penghantar makanan dalam talian itu selaku kerja sampingan mereka untuk memperbesar pemasukan keluarga.


Ya, itulah realiti kehidupan sekarang yang membutuhkan akomodasi untuk melicinkan berkala harian kita.


Meskipun telah ada fasilitas sebegitu, selaku orang Islam, bolehkah kita menghantar masakan yang tidak halal ketimbang kedai yang tidak mendapat status halal? Apakah hukumnya kalau barang masakan tidak halal yang dihantar itu bukan arak?


Sebelum menjawab dilema berkenaan, perlu kita fahami bahawa rezeki yang halal hadirnya dibandingkan dengan jalan yang halal dan tidak syubhah


Walaupun tidak memasarkan masakan yang tidak halal itu, tetapi secara tidak langsung seseorang itu terlibat dalam penghantaran masakan yang rata-ratanya adalah haram dan syubhah.


‘Cancel Order’ Lepas Dapat Pesanan Arak


Seperti yang berlaku pada seorang rider foodpanda ini. Menerusi perkongsian di TikTok @irfansafw4n_, ia berkongsikan telah menerima satu pesanan arak.


Namun demi pegangan teguh kepada agama sebagai seorang Islam, beliau telah membatalkan pesanan tersebut demi menerima rezeki yang halal.



Meninjau ruangan komen, rata-rata netizen memuji dan kagum dengan langkah-langkah rider tersebut. Mereka berpendapat, pesanan arak yang ditolak oleh rider itu ialah tindakan yang betul dan sempurna.





Lihat video penuh di bawah:



Sumber: TikTok @irfansafw4n_


Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Adbox

@templatesyard