“Rare Betul!” – Profesor Ini Cuba Resipi Purba Zaman Mesopotamia, Tak Sangka Ini Akhirnya

resipi purba



Selalunya jika kita ingin mencuba resipi baru, tentunya akan menciptakan carian di Youtube mahupun akrab portal MyResipi ini, namun tidak bagi seorang profesor dari Univesiti Cambridge ini yang mencuba resipi purba.


Mahu mencuba lain dari lainnya, Profesor Bill Surtherland terfikir akan idea ini dalam perjuangan untuk mengenali bagaimana penyediaan makanan kuno ini dibuat.


Baca juga: Resipi Ayam Masak Merah Ala Kenduri ‘Cara Orang Lama’, Tak Guna Sebarang Sos Pun


Dengan mengunakan tablet watu zaman Mesopotamia yang berusia 3,770 tahun, profesor ini menjadi tular di Twitter.




Stew Kambing


Makara, menu apa yang ada dalam tu? Untuk pengetahuan korang, sajian zaman Mesopotamia nyaris sama dengan apa yang kita makan pada hari ini – mirip lauk stew kambing dan kek barli.


Walaupun pada umumnya hidangan memerlukan materi-bahan tradisional, Profesor Bill menvariasikan bahan yang hampir kurang sama. Contoh seperti bahan stok Elamit ditukar dengan stok darah kambing.




Beliau juga sungguh kepincutdengan sejarah, dengan mencipta resepi ini mampu menghiburkan dirinya dikala sedang kuarantin di rumah.


Bill terkejut sesungguhnya hasil kuliner purba itu mudah saja, cuma memerlukan sedikit pengubahsuaian dan memang sedap dimakan.




Tuh’u




“Antara lauk yang penuh dengan rasa dan variasi. Saya pantas memasaknya lebih lama lagi untuk dapatkan aroma yang lebih kaya.”




Unwinding




“Tumis daun bawang dan daun bawang kemudian dibakar bersama serbuk asam. Hidangan nampak sedap tetapi agak menjemukan.”




Stok Elamite




“Okay, saya membohongi dan memakai sos tomato dibandingkan dengan guna darah kambing. Sup pekat berperisa yang pelik tetapi agak sedap.”




Pergh, rare betul Profesor Bill ini. Agak-agak korang nak cuba juga ke resipi purba dari zaman Mesopotamia ni?


Sumber: Twitter Bill Sutherland

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Adbox

@templatesyard