Mi Goreng ‘Terlampau Sikit’, Kuantiti Masakan Rmt Di Sekolah Ini Dikecam Netizen

makanan rmt


Rancangan Makanan Tambahan atau RMT diperkenalkan selaku tunjangan makanan pelengkap kepada murid-murid di sekolah rendah terutamanya dari luar bandar dan kelompok berpendapatan rendah. Makanan yang diberikan secara percuma ini banyak membantu pelajar-pelajar yang kurang bernasib baik.


Namun gres-gres ini, kecoh di laman sosial apabila seorang individu berkongsikan keadaan masakan yang diberikan di dalam acara RMT ini. Jumlah masakan yang diberikan terhadap pelajar ini turut menimbulkan pelbagai problem dari netizen.



Menerusi gambar yang dikongsikan itu, dilihat kuantiti untuk sepinggan mi goreng itu sangatkan sedikit.


Menurut individu yang berkongsikan hantaran tersebut, gambar itu merupakan kuliner RMT di sebuah sekolah di Pahang.



Tidak niscaya kenapa jumlah yang diberikan terlalu sedikit, ada yang mengandaikan kemungkinan kerana peningkatan harga barang sekarang ini.


Namun netizen menganggap ianya agak keterlaluan untuk memperlihatkan para pelajar menikmati makanan dalam kuantiti sedikit itu.


Berdasarkan tinjauan di laman Kementerian Pendidikan, harga makanan yang ditetapkan bagi acara RMT yakni RM2.50 bagi pelajar di Semenanjung manakala RM3.00 untuk di Sabah, Sarawak dan Labuan.


Dengan kenaikan harga barang sekarang, netizen berharap harga yang ditetapkan ini mampu dinaikkan semoga para pelajar mampu nikmati makanan yang lebih baik.


“Untuk RMT pihak KPM dah boleh naik harga kot RM3.50 or RM4 sorang…”


“Dekat sekolah rendah tempat aku, nasi penuh ayam bagian dadu 2 ketul, sayur takde apa takdak…”



“Macam banyak sungguh mi tu. Patut sorang sehelai mi cukup lah. Budak-budak je kan.”



“Kita yang parents kucing ni bagi makan pada kucing manis lagi ketimbang mereka yang bagi makan pada pelajar ni. Sampai hati sungguh.”



Difahamkan, Guru Besar (GB) dan juga Pejabat Pendidikan Daerah (PPD) telah memberi amaran kepada pihak kantin namun tetap tidak berubah.



Sumber: Twitter @izwarwahid


Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Adbox

@templatesyard