Jangan Buang Minyak Terpakai, Rupanya Boleh Buat Sabun Basuh Pinggan

minyak terpakai


Siapa sangka minyak terpakai boleh dibentuk sabun cuci pinggan kan?


Perkongsian dari Suhaili Baharudin ini menerima perhatian banyak dari pengguna Facebook lainnya.


Min pun teruja jikalau mampu ilmu baru dari petua ini dan akan kongsikan kepada semua juga.


Bagi kita yang dah biasa terus buang minyak jika telah pakai, jangan buang terus ke dalam tong sampah.


Baca juga: Doktor Beri Amaran Bahaya Guna Minyak Masak Banyak Kali, Ini 5 Risiko Penyakit


Nak elak membazir, jom ikut tips ini. Bila tengah darurat atau keperluan mendesak, sedikitnya korang sudah ada wawasan ini.


Minyak Terpakai Boleh Dijadikan Sabun


Secara teknikal nya, lemak (segala macam minyak) yang tidak bercampur dengan jenis lemak yang lain (minyak kelapa dan minyak zaitun mempunyai bagian berbeza) dapat diproses menjadi sabun dengan syarat;



  • Minyak yang dipakai hendaklah sejenis dan tidak bercampur.

  • Minyak yang telah dipakai tidak melebihi 3 kali masakan.

  • Penyimpanan yang rapi supaya tidak dirosakkan oleh hewan perosak.

  • Minyak yang telah digunakan haruslah ditapis menggunakan cheese-cloth/muslin clothuntuk menentukan minyak yakni bersih dari sisa masakan yang tertinggal.

  • Asingkan minyak yang sudah dipakai untuk menggoreng daging/ikan dengan bahan ‘hijau’. Contoh, minyak menggoreng ikan perlu diasingkan dari minyak menggoreng cendawan celup tepung/kentang goreng.




Resipi sabun minyak terpakai:


190 gram air – Boleh guna air suling atau air tapis

500 gram minyak terpakai

70 gram lye – caustic soda, juga dikenali selaku 100% sodium hydroxide dan boleh dibeli di kedai hardware.


Cara-cara menjadikannya:


1. Pastikan korang menggenakan sarung tangan dan juga penutup mata sebelum memulakan langkah mengontrol lye. 


2. Pastikan juga korang tidak menyedut wap yang terhasil. Kacau perlahan-lahan sehingga larutan menjadi jernih. Biarkan saat itu juga sementara menawarkan bahan-bahan yang lain. Biarkan suhu bancuhan hingga menjadi suhu bilik.



3. Pada suhu yang sesuai, campurkan bancuhan lye ke dalam minyak perlahan-lahan dan berantakan sehingga budget 5 minit. Kedua-dua materi perlu bercampur rata sebelum anda perlu terus menghantam larutan seperti membuat adunan kek (boleh juga gunakan pemukul telur atau whisk). Larutan dikira sempurna jika ia menjadi likat dan meninggalkan kesan jika beliau ja tuh ke atas permukaan larutan tersebut.


4. Kacau dan berantakan memakai whisk. Kalau kita gunakan minyak lebihan menggoreng memang bancuhan kita ni jadi oren pekat. Doesn’t matter. Ianya tetap bahan semulajadi iaitu minyak.



5. Sebati sebegini bermaksud semua materi tadi dah bersatu dan sekata.


6. Sekarang boleh masukkan dalam acuan ikut kesukaan masing-masing. Dalam projek kitar semula, biasanya kotak susu & santan UHT dipakai. Cawan kertas terpakai juga sesuai. Jangan guna bekas logam.



7. Sabun perlu disimpan selama 4 minggu untuk matang. Pada era yang serupa, ia perlu dibalikkan untuk mendedahkan setipa bahagian dengan angin.



8. Apabila sabun sudah matang, boleh dibalut dengan kertas minyak dan simpan dalam bekas kedap udara.


minyak terpakai




Perhatian: Lye boleh dineutralkan menggunakan cuka putih dan anda perlu membersihkan kesan lye selepas simpulan kerja-kerja dijalankan. Sekiranya terdapat saki baki tertinggal, biarkan beberapa hari dan cucilah kemudiannya menggunakan air panas (kerana beliau telah bertukar menjadi sabun).


Nota: Tidak boleh cuba buat sendiri dirumah tanpa belajar apalagi dulu kerana untuk buat sabun ini ada proses ki mia yang perlu dilalui.




Sumber: Suhaili Baharudin

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Adbox

@templatesyard