‘Sentiasa Ada & Jarang Habis Stok’ – Minyak Masak Subsidi Malaysia Banyak Dijual Di Thailand

minyak masak subsidi


Isu kekurangan bekalan minyak masak di Kelantan utamanya minyak masak bersubsidi dalam peket satu kilogram ada kaitan dengan penyeludupan minyak masak ke negara jiran.


Dalam kegawatan minyak masak di Kelantan dengan pembelian di kedai runcit dihadkan terhadap satu atau dua kilogram sahaja bagi setiap pembelian, lain pula di selatan Thailand.


Tiada had pembelian minyak paket


Khususnya di Narathiwat, Sungai Golok, Weng dan Sungai Padi, tiada pembelian dihadkan untuk minyak masak peket satu kilogram.


Seorang warga Thailand yang hanya mahu dikenali sebagai Abe Mat Sulaiman memaklumkan terhadap Astro AWANI tentang penjualan minyak masak bersubsidi yang diseludup masuk dari Kelantan dan dijual di premis perniagaan di sana.


Minyak masak diseludup dari Malaysia berlambak-lambak



“Minyak masak peket pelbagai jenama dari Malaysia mudah didapati disini, bahkan boleh dikatakan berlambak-lambak dijual di hampir banyak kedai runcit.


“Peniaga memasarkan dengan kadar harga 55 Bath (sekitar RM7) di pasar dan juga kedai runcit,” katanya lagi.


“Orang sini (Thailand) tak ada problem bekalan minyak masak dalam peket ini, alasannya sentiasa ada dan jarang habis stok,” katanya yang tinggal di sebuah kampung di Narathiwat.


Orang Thailand suka beli minyak masak Malaysia karena lagi murah



Menurutnya lagi, harga minyak masak dari Malaysia lebih murah bila ketimbang minyak masak Thailand yang berguna 77 Bath (sekitar RM10.30).


“Orang Thailand suka beli minyak masak Malaysia kerana lebih murah iaitu antara 50 dan 55 Bath untuk peket satu kilogram, berbanding minyak masak keluaran Thailand yang djual dalam botol dengan harga 77 Bath.


“Tiada had pembelian minyak masak Malaysia di sini, kalau nak beli 12 peket pun boleh, asal ada uang,” jelasnya.


Bekalan minyak masak sentiasa memadai



Jelas Abe Mat lagi, rakyat Thailand tidak menghadapi problem kekurangan minyak masak kerana bekalan sentiasa mencukupi.


Bahkan, menurutnya lagi, minyak masak dari satu sampai lima kilogram jenama populer dari Malaysia turut dijual di selatan Thailand.


Bagaimanapun, harganya agak tinggi serta kurang menerima sambutan kerana bekalannya sukar diperolehi.


Untuk rekod, minyak masak bersubsidi dalam peket satu kilogram dijual pada harga RM2.50 di Kelantan.


Namun canggih ini bekalan minyak masak bersubsidi berdepan dengan kekurangan bekalan dengan kebanyakan peruncit hanya memasarkan satu atau dua peket sahaja terhadap konsumen mereka.


Sumber: Astro Awani


Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Adbox

@templatesyard