Gundah Bibir Berminyak Makan Sup Daging Korban? Ini 4 Tips Gampang Buang Lemaknya

bibir berminyak


Bila datang musim Hari Raya Korban, niscaya ramai yang akan mengolah masakan daging korban hasil diperolehi hasil daripada bahagian korban yang dikerjakan sendiri mahupun sedekah dibandingkan dengan jiran tetangga.


Sup daging sentiasa menjadi pilihan ramai kalau dapat daging korban. Tapi jikalau buat sup ni niscaya akan buat bibir jadi ‘berminyak’. Kadang-kadang rasa takut nak makan jikalau tengok banyak sungguh lemak dalam sup.


Jangan gelisah, ada beberapa kiat untuk membuang lemak-lemak ketimbang rebusan daging dengan mudah dan dijamin berkesan.


Baca juga: Cara Cuci Perut Lembu, ‘Confirm’ Putih Bersih Kalau Ikut Cara Ni


BIBIR BERMINYAK MAKAN SUP DAGING? 4 TIPS MUDAH BUANG LEMAKNYA


1. Buang air rebusan pertama


Ada petuanya bila nak dapatkan sup yang bersih dan kurang berminyak, salah satunya yakni dengan membuang air rebusan daging yang pertama. Dalam rebusan pertama inilah terhasilnya lemak paling banyak.


Bila dah buang, boleh rebus semula macam biasa dan tambahkan materi-materi lain seperti kentang, daun sup serta perasa.


Pasti ada yang kata sayang nak buang lemak ini alasannya itu yang buat sup rasa sedap. Apapun, jikalau nak ikutkan, hasil rebusan kedua pun tak kurang sedapnya juga.



2. Sejukkan rebusan dalam peti ais.


Cara kedua yang boleh anda cuba yakni dengan menyejukkan air rebusan daging tadi dalam peti ais. Setelah beberapa jam, air rebusan daging akan membentuk satu lapisan lemak yang membeku. Bila dah beku, gampang untuk kita buang lemak-lemaknya.


Air rebusan yang di bahagian bawahnya bolehlah diolah dan ditambah materi lain untuk dibuat sup atau masakan lain. Barulah menyusut minyak dan lemaknya.



3. Kaup buih/minyak semasa memasak


Selain itu, anda mungkin akan dapat perhatikan buih-buih kehitaman / keperangan dikala sup sedang menggelegak. Tapi kalau yang guna pressure cooker mungkin tak nampak.


Bagi yang guna periuk biasa, bolehlah kaupkan buih-buih ini agar lemak-lemaknya menyusut. Minyak atau lemak yang timbul kurun panas ini juga boleh dihindari sekali.



4. Guna senduk atau mangkuk berisi ais


Akhir sekali, anda boleh cuba gunakan cara mengisi senduk atau mangkuk lain dengan ais. Lalukan senduk atau periuk ini di atas permukaan sup yang sudah diolah.


Kemudian, anda akan mendapati lemak-lemak akan terlekat pada bahagian bawah senduk atau mangkuk yang sejuk.


Bagi siapa yang guna mangkuk, boleh juga balutkan terus mangkuk tadi dengan plastic wrap. jadi, tak payah sulit-sulit nak cuci alasannya adalah boleh tanggalkan dan terus buang. Bukan gampang nak basuh lemak ‘degil’ tu nanti tau!



Guna saja salah satu cara di atas ini untuk buang lemak-lemak yang hendak muncul jikalau sup menyejuk nanti. Dapatlah anda menikmati sup yang lebih ‘higienis’, tetapi tetap yummy dan kurang berminyak.


Sumber: Sirap Limau


Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Adbox

@templatesyard