Peniaga ‘Ketuk’ Konsumen, Dakwa Kena Beli Barang Rm20 Baru Mampu Beli Minyak Masak

peniaga


Seperti yang kita sedia maklum, pemansuhan harga siling minyak masak tulen botol sekarang amat memperlihatkan kesan terhadap seluruh rakyat Malaysia terutamanya peniaga.


Menerusi tinjauan Sinar Harian pada beberapa hari lepas menerangkan bahawa terdapat pasaraya yang didapati mula memasarkan materi kuliner tersebut pada harga lebih 40 peratus berbanding harga yang sebelum ini.


Malah, ada juga peniaga yang cuba ambil potensi dengan mengenakan syarat terhadap pembeli, kasus itu didedahkan menerusi rakaman oleh seorang konsumen yang kini sedang tular di media sosial.


Beli barang RM 20, baru boleh beli minyak masak


Menerusi akaun Twitter Isu Semasa Viral, video berdurasi seminit 20 dikala itu memberikan seorang perakam yang dibilang pelanggan di suatu pasaraya merungut kerana ditetapkan syarat untuk membeli minyak masak paket.


Baca juga: ‘Sentiasa Ada & Jarang Habis Stok’ – Minyak Masak Subsidi Malaysia Banyak Dijual Di Thailand


Dalam rakaman itu, perakam memperlihatkan peniaga yang seperti cuba ingin lari dan berargumentasi ketika disoal mengenai penetapan syaratnya. Ia ialah pelanggan mesti membeli barang sebanyak RM 20 keatas jika ingin membeli minyak masak.


Bagaimanapun, mampu dilihat peniaga seperti abaikan soalan konsumen itu dan sibuk melaksanakan kerjanya. Oleh yang demikian, konsumen tersebut berkeras ingin membeli minyak masak tersebut dan meletakkan 2 paket minyak masak di atas kaunter sebelum rakaman berakhir.


“Dari mana datang undang-undang ni? Saya nak minyak, saya tak kira, ni RM 20 gres boleh beli minyak masak? Mana boleh macam tu! Sekarang aku mahu minyak, saya tak kira, aku orang Malaysia.”


Tangkapan layar tweet Isu Semasa Viral.


Video tersebut telah mendapat perhatian netizen, ada yang meminta biar kasus ini dilaporkan terhadap Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna dan ada juga menyifatkan bahawa syarat lebih kurang sama diamalkan oleh peniaga-peniaga lain.


Hurm, janganlah gunakan potensi ini untuk kaut untung, kalau nak catu untuk konsumen lain ini bukan caranya, apapun diharap mampu lah dengar respon ketimbang pihak peniaga untuk ketahui kasus sebenar.




Sumber: Sinar Harian, Isu Semasa Viral

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Adbox

@templatesyard