Cara Buat Ayam Goreng Ala ‘Mekdi’, Guna 3 Tepung Ini Sebagai Bancuhan

mekdi


Ayam goreng ‘Mekdi’ (McDonalds) sentiasa menjadi opsi para pelanggan untuk dijamah pada kalau-kalau kala. Rasanya yang yummy dan menyelerakan memang sulit untuk ditolak.


Tapi harganya tidaklah terlalu murah dan mungkin ada yang tak bisa untuk mengeluarkan wang lebih untuk memesan hidangan ini setiap kali teringin nak makan.


Jangan gundah, korang pun boleh buat sendiri dekat rumah tau. Paling penting memang jimat sebab boleh mampu dalam kuantiti yang banyak, boleh lah jamah puas-puas!


Baca juga: Resipi Ayam Goreng Berempah Kesukaan Anak-Anak, Isi ‘Juicy’ Kalah Kedai Mamak


Jom kita tengok dulu 3 tepung untuk bancuhan tepung yang sempurna.




Resipi Ayam Goreng Ala Mekdi


ayam goreng mcd


Bahan-bahan:


Ayam

Tepung jenama BESTARI

Tepung Gandum

Tepung Beras

Serbuk Cili (kalau perlu)

Minyak Masak


3 tepung


Nota: Resipi ini tidakk memerlukan garam karena tepung bestari tu dah masin. Tepung bestari ni pedas tau. Makan dengan risiko sendiri. Tapi sedap!


Cara-cara penyediaannya:


1. Bancuh tepung bestari bareng air sahaja. Bancuh sehingga menjadi sederhana pekat (ikut pada kuantiti ayam yang anda gunakan)


2. Masukan ayam dalam bancuhan tepung tadi dan perap. Semakin lama perap kian lembut isi ayam dan rasa pedas akan serap ke dalam isi ayam. Lagi sedap la. (Beliau perap selama 5 jam)


perap ayam mekdi


3. Sediakan tepung untuk salutan pula.


4. Campurkan tepung bestari yang belum di bancuh dengan air bersama tepung gandum dan tepung beras. (Anggaran 1 senduk tepung bestari, 1 senduk tepung gandum 1 1/2 senduk tepung beras) seperti dalam gambar. Kalau nak pedas lagi, campur serbuk cili seperti yang dipaparkan di dalam gambar.





5. Kemudian ambil ayam yang telah diperap tadi masuk ke dalam campuran tepung kering dan salutkan serata. Buat seketul-seketul, ini kerana jikalau buat banyak-banyak dia jadi tidak manis dan tidak bersalut. Makara anda kene sabar semasa bedak kan ayam tersebut.






6. Kemudian masukkan ayam yang sudah di salut tadi ke dalam minyak panas. Nak lagi anggun goreng dalam periuk sebab minyak sekata dan ayam terendam (tak perlu gaul-gaul banyak kali. Biakan ia masak dengan damai)





7. Lepas tu dah masak kan agak-agak kekuningan. Angkat dan boleh makan ayam goreng ala Mekdi.


Selamat mencuba!




Baca juga: Resipi Ayam Goreng Ala Ikea, Buat Sendiri Lagi Puas Makan




 


Sumber: Noraslina Harun

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Adbox

@templatesyard