Jurutera Ini Berjaya Hasilkan Tepung Guna Ulat Mopane, Boleh Buat ‘Jajan’


Seorang jurutera kimia di Afrika Selatan menemui cara baru untuk menghasilkan tepung untuk kegunaan dalam pengerjaan makanan dengan menggunakan ulat bulu sebagai sumber utama yang mengandungi protein dan juga zat besi.


Menurut Vesela, beliau telah menemukan sejenis ulat bulu yang berwarna hijau dan hitam atau ‘cacing mopane’ yang boleh ditukarkan terhadap sumber protein dan zat besi untuk dijadikan bahan makanan mirip biskut, bar coklat berprotein, bijirin dan juga minuman smoothie.


Selain itu, kalau dikukus dan potong dengan pecahan yang nipis, serangga ini boleh dijadikan selaku topping di atas sajian pizza. Bagi kebanyakkan orang utamanya di tempat barat Eropah, idea makan ulat ialah hal yang angker.


Baca juga: Ini Sebab Kenapa Perlu Tapis ‘Tepung Gandum’ Sebelum Guna, Terkejut Ada Ulat!


Walau bagaimanapun, penternakan cacing mopane tidak akan merosakkan alam sekitar selain mempunyai sumber nutrisi yang sangat bagus dan berguna. Vasela juga telah berjaya menerima beberapa konsumen domestik untuk mencuba produk oraganik yang sudah dihasilkan.



Boleh hasilkan coklat kafe, jajan dan kek.


Dalam pada itu, ahli antropologi masakan, Anna Trapido berkata kuliner itu tidak lagi boleh dilihat selaku animo makanan yang biasa. Sebaliknya, mereka yang memilih untuk memakannya perlu diberikan pengiktirafan.


“Cacing Mopane perlu dipelihara dengan sungguh teliti dan penuh rasa hormat kerana merupakan sebahagian dibandingkan dengan emosi, rohani dan kulinari orang ramai.


Vasela sedaya upaya untuk meyakinkan konsumen yang pada awalnya menolak untuk mencuba biskut dan kafetaria protein diperbuat ketimbang tepung dihasilkan dari ulat di pesta masakan baru-gres ini di daerah Sandton kelas atasan Johannesburg.


“Saya tidak akan makan cacing, aku minta maaf kerana ia menjijikan. Tetapi jikalau kamu berikan dalam bentuk coklat, beliau memang sedap,” kata Gail Odendaal, salah seorang pelanggan, lapor Wion.


Mopane juga ialah sejenis cacing yang mesra alam yang tidak memerlukan air atau tanah pemanis kerana membiak dengan cara mengkonsumsi pokok mopane yang berkembang di kawasan yang panas dan kering di selatan Afrika.


Serangga ini ialah sumber protein yang lebih baik dibandingkan dengan banyak masakan lain di pasaran, kata pakar diet, Mpho Tshukudu.




Sumber: Info Tourism

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Adbox

@templatesyard